Az első iskolai felmérés (DIFER)
A Diagnosztikus fejlődésvizsgáló rendszer 4-8 évesek számára (röviden DIFER) egy kötelezően előírt tesztrendszer, melyet az első évfolyamos tanulókkal végzünk a tanév kezdetén. Az eredményes iskolakezdés szempontjából fontos készségek érettségét tudjuk ezzel a mérési rendszerrel feltérképezni:
- írásmozgás-koordináció (az írástanítás előfeltétele)
- beszédhanghallás (az eredményes olvasástanítást, és a helyesírást segíti elő)
- relációs szókincs (a szóbeli kommunikációhoz szükséges)
- elemi számolás (a matematika tanulásának alapja)
- tapasztalati következtetés, és tapasztalati összefüggés-megértés (mindkettő az értelmi fejlődés feltétele)
- szocialitás (az iskolai léthez, a beilleszkedéshez szükséges készség)
Ez a vizsgálat elsősorban a pedagógus munkáját segíti, de az érdeklődő szülők is betekintést kapnak gyermekük munkájába. A vizsgálattal korán felmérhetővé válik, hogy kik azok a tanulók, akiknél az alapkészségek fejlődését jobban elő kell segíteni. A pedagógus ennek figyelembe vételével úgy tudja alakítani pedagógiai tevékenységét, hogy az érintett tanuló fejlődése a legoptimálisabb legyen.
Nem alkalmas a tanulási korlátok szűrésére a DIFER rendszer, mert nem vizsgál minden részterületet. Fontos tudnunk, hogy a vizsgálatnak nem célja, hogy a tanulók fejlettségét minősítse, rájuk nézve semmilyen negatív következménye nincs.
A vizsgálatot egyénenként, egy csendes, elkülönített helyen, a fejlesztő szobában végzem el a gyerekkel. Iskolánkban a DIFER mérést az ún. RÖVID DIFER-rel végezzük, ami a teljes rendszer rövid változata. Erre abban az esetben van lehetőség, amikor a fent említett elemi alapkészségek általános fejlettségéről akarunk képet kapni. A RÖVID DIFER kb. 20-25 percet vesz igénybe egy-egy tanulónál.